چرا پیامبر(ص) با عایشه و حفصه ازدواج کرد
» سرشکستن حضرت زین العابدین علیه السلام در عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام
» آیا مواسات وهن است
» لطمه
» همدردی یا وهن
» اشکال از نحوه عزاداری نگیرید
» نسب عمر
» روایت ابوبكر و عمر و پیروان آنها مشرك هستند
» آیا عمر خطاب همسر حضرت ام‌کلثوم(سلام الله علیها) است؟
» پروژه تحريف کتب اهل سنت+تصوير (قسمت اول)
» روايت «وَأَنْتَ خَلِيفَتِي فِي كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» با سند معتبر + تصوير كتاب
» بیعت عمر با امیرالمومنین (علیه السلام) در غدیر خم
» تحریف کتب اهل سنت
» سوتی کتاب اهل سنت
» روايت « لو لا علي (ع) لهلک عمر » در چه منابعي آمده است؟
» اعترافات عمر درباره امير مؤمنان على(عليه السلام)
» عمربن خطاب
» به راستی چه كسي پيامبر را شهيد كرد؟
» محتوای سوره حمد
» اَصحاب عَقَبَه:
» شجره ملعونه در قرآن
درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

پیوندهای وبگاه
» gps ماشین ردیاب
» دیلایت فابریک
» جلو پنجره لیفان ایکس 60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و آدرس hadiseslam.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
برچسب‌ها
چرا پیامبر(ص) با عایشه و حفصه ازدواج کرد
+ نویسنده حامد طیبی محمدی در سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب:, |

چرا پيامبر اسلام (ص) با عايشه و حفصه ازدواج كردند ؟

 

       
       
                                 بسم الله الرحمن الرحیم

 در مورد اين ازدواج پاسخ هاي فراوان داده شده است :

پاسخ نقضي و اجمالي :

در ابتدا مي توان پاسخي نقضي داد که :

طبق نظر اهل سنت پيغمبر علم غيب ندارد و ازدواج و يا دوستي

 وي با کسي نمي تواند دليل بر صحت عقايد و رفتار وي باشد .

علت همان علت ازدواج حضرت نوح و لوط با همسرانشان

بوده است :

حتي اگر بگويند رسول خدا وي را مي شناخته و با وي ازدواج

کرده است ، علت ازدواج را همان علت ازدواج حضرت نوح و

حضرت لوط با همسرانشان مي دانيم . با اينکه در قرآن کريم آمده

 است  که همسر ِ حضرت نوح و نيز همسر حضرت لوط ، همراه

و همنظر با دشمنان ايشان بوده اند .

پاسخ تفصيلي  :

علت امتحان رسول خدا صلي الله عليه وآله و مردم بوده است :

در شعر زيباي حافظ مي خوانيم :

من که ملول گشتمي از نفس فرشتگان    

قيل ومقال عالمي مي کشم از براي تو

رسول گرامي اسلام در نهايت توجه به عالم بالا و مقام اقدس

 الهي بوده اند ؛ و حتي به قول شاعر نفس فرشتگان و هم صحبتي

 با ايشان براي رسول گرامي اسلام سخت بوده است ؛ زيرا نوعي

اشتغال به غير خداست .

اما خداوند هر کسي را به نوبه خود آزمايش مي کند و براي

 آزمايش رسول خدا از ايشان خواست که با عايشه ازدواج کند و

با اين دستور ، در خانه وي کسي را قرار داد که مي توانست 

 مايه آزمايش ايشان باشد  ؛ زيرا امتحان مردان بزرگ بايد به

 بزرگي خود ايشان باشد .

اما چون اين آزمايش مي توانست سبب اشتباه برخي ، در مورد

 شخصيت واقعي همسران رسول گرامي اسلام باشد ،

خداوند هم در قرآن  با بيان برخي اشکالات و اشتباهات همسران

 رسول خدا و همسران پيغمبران گذشته ، راه هدايت را براي

مردم باز گذاشته است .

به عنوان مثال در سوره تحريم آيه ده همسر حضرت نوح و

همسر حضرت لوط را به عنوان دو نمونه براي کفار معرفي مي نمايد

 که با وجود حضور در خانه پيغمبران الهي ، باز گمراه شدند .

و در همين سوره در آيه 4 در مورد دو تن از همسران رسول

خدا مي فرمايد :

إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا

عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ

وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ

(سوره تحريم آيه 4)

اگر ( شما دو همسر رسول خدا) به درگاه خدا توبه کنيد ،

دل هاي شما به سوي او ميل پيدا کرده است ، اما اگر عليه او

 بر يکديگر کمک کنيد در حقيقت خدا خود سرپرست اوست و

جبرئيل و صالح مومنان (نيز ياور اويند) و گذشته از اين فرشتگان

 نيز پشتيبان او خواهند بود .

و نيز  در مي بينيم که رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم

در در مورد ِ آينده ي برخي از همسران خويش سخناني فرموده اند

 كه مي تواند ملاك تشخيص حق از باطل در موارد نياز باشد .

 به عنوان نمونه مي توان به روايتي که بخاري آن را نقل کرده است

اشاره نمود که گفته است :

رسول خدا به خانه عايشه اشاره فرمودند و سه بار گفتند :

 فتنه ( آزمايش ) در اينجاست ؛ فتنه در اينجاست ، فتنه در اينجاست .

2873- حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ

 عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

خَطِيبًا فَأَشَارَ نَحْوَ مَسْكَنِ عَائِشَةَ فَقَالَ هُنَا الْفِتْنَةُ ثَلَاثًا مِنْ حَيْثُ

 يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ

(صحيح بخاري کتاب فرض الخمس باب ما جاء في بيوت

ازواج النبي صلي الله عليه وسلم)

رسول خدا به سخن ايستادند ، پس به سمت خانه عائشه

اشاره کردند و سه بار فرمودند اينجاست فتنه ؛ همان جايي که

 امت شيطان ظهور مي کنند .

علت ازدواج حضرت با ايشان سياسي بوده است :

يكى از اهداف ازدواجهاى پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) جهت 

 سياسى - تبليغى بود ؛ يعنى با ازدواج موقعيتش در بين قبايل

مستحكم گردد و بر نفوذ سياسى و اجتماعيش افزوده شود و از

اين راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نمايد.

حضرت به خاطر دست يابى بر موقعيتهاى بهتر اجتماعى و سياسى ،

 در تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب و

جلوگيرى از كارشكني هاى آنان و حفظ سياست داخلي و ايجاد

زمينه مساعد براى مسلمان شدن قبايل عرب ، به برخى ازدواج ها

 رو آورد .

در راستاى اين اهداف پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) با زنان ذيل ازدواج کردند :

عايشه دختر ابوبكر از قبيله «تيم». حفصه دختر عمر از  قبيله

بزرگ «عدى». ام حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله نامدار بنى اميه.

 ام سلمه از قبيله بنى مخزوم . سوده از قبيله  بنى  اسد.

ميمونه از قبيله  بنى هلال. صفيه از بنى اسرائيل .

ازدواج مهمترين پيوند و ميثاق اجتماعى است، به ويژه در آن

فرهنگ تأثير بسيارى ازخو به جا ميگذارد.

در آن محيطى كه جنگ و خونريزى و غارتگرى رواج داشت،

بلكه به تعبير "ابن خلدون" جنگ و خونريزى و غارتگرى جزو

خصلت ثانوى آنان شده بود،

( مقدمه ابن خلدون (ترجمه)، ج 1، ص 286)

 بهترين عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ،

 پيوند زناشويى بود.

از اين روي،  پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با قبايل بزرگ قريش ،

به ويژه با قبايلى كه بيش از ديگران با پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم)

دشمن بودند ، مانند بنى اميه و بنى اسرائيل ، ازدواج نمود .

اما با قبايل انصار كه از سوى آنان هيچ خطرى احساس نميشد

 و آنان نسبت به پيامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نكرد.

گيورگيو ، نويسنده مسيحى مي‌نويسد:

محمد (صلي الله عليه وآله وسلم) ام حبيبه را به ازدواج خود درآورد تا بدين

ترتيب داماد ابوسفيان شود و از دشمنى قريش نسبت به خود بكاهد.

 در نتيجه پيامبر با خاندان بني اميه و هند زن ابوسفيان وساير دشمنان خونين خود خويشاوند شد و ام حبيبه عامل بسيار مؤثرى براى

تبليغ اسلام در خانواده هاى مكه شد.

(محمد پيامبرى كه از نو بايد شناخت، ص 207)

در بعضى از تواريخ مى خوانيم كه پيامبر با زنان متعددى ازدواج كرد

و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آميزش با آنها نكرد، حتى در

 مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت كرد.

و آنها به همينقدر خوشحال بودند و مباهات مى كردند كه زنى از

 قبيله آنان به نام همسر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ناميده شده ، و اين افتخار براى آنها حاصل گشته است ، و به اين ترتيب رابطه و پيوند

 اجتماعى آنها با پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) محكمتر، و در دفاع از او

 مصممتر مى شدند.

ام سلمه از طايفه بنى مخزوم - طايفه ابوجهل و خالد بن وليد -  بود،

 وقتى كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) وى را به همسرى

خويش درآورد ، خالد بن وليد موضعگيرى شديد خود را در برابر

مسلمانان مورد تجديد نظر قرار داده و پس از مدتى نه چندان

 طولانى اسلام آورد.

پس از ازدواج رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) با جويريه و صفيه

هيچگونه تحركى را از سوى بنى نضير و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى كنيم . از سوى ديگر، مشاهده مى كنيم كه

از جهت بركت آفرينى براى قوم و قبيله اش يك زن نمونه شناخته

مى شود، و صحابه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) يكصد خانوار از

اسيران قوم و قبيله وى را بخاطر ازدواج پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با

او آزاد مى كنند و مى گويند: اينان خويشاوندان رسول خدايند!

و پرواضح است كه چنين منت گذارى بر يك طائفه و قبيله از سوى

مسلمانان چه تاثير بسزايى در عمق جان آنان داشته است.

بنابراين ، ازدواج پيامبر با عايشه و حفصه ، نه به خاطر نبودن زني

 بهتر در آن جامعه و بلكه به خاطر مصالح مهمي بوده است كه

جز با ازدواج پيامبر با آن دو تحقق نمي ‌يافته است .

 سن عایشه درهنگام ازدواج با پیامبر (ص)

اقوال علما در باره سن عایشه در هنگام ازدواج با رسول خدا

صلی الله علیه وآله وسلم مختلف و متفاوت است ، برخی از

 علمای اهل سنت از قول خود عایشه تا شش سال نیز ذکر کرده‌اند !؛

 اما شواهد وجود دارد که سن عایشه بیش از آن بوده که خود ادعا

کرده است .

اولاً : ابن اسحاق ، عایشه را از جمله کسانی شمرده است

که در اول بعثت ایمان آورده و گفته است :

 ( وهی یومئذ صغیرة .)

او در آن هنگام خردسال بود .

اگر ما سن عایشه را در زمان بعثت هفت سال بدانیم ،

وی در هنگام ازدواج با رسول خدا ، 17 سال و در هنگام هجرت

به مدینه 20 سال داشته است .

ثانیاً : عایشه پیش از آن‌که با پیامبر ازدواج کند ،

 در عقد شخص دیگری به نام جبیر بن مطعم بوده است ؛

 چنانچه ابن سعد در الطبقات الکبری می‌نویسد :

عبد الله بن أبی ملیکه می‌گوید : رسول خدا صلی الله

علیه وآله وسلم از عایشه دختر ابوبکر خواستگاری کرد ،

 ابو بکر گفت : من عایشه را به جبیر بن مطعم داده‌ام ،

به من اجازه دهید تا آن‌ها را منصرف کنم . ابوبکر آن‌ها را منصرف

کرد و طلاقش را گرفت ، سپس رسول خدا با او ازدواج کرد .

(الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 8 - ص 59)   


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...